Hoe voetbalclubs worden geraakt door strengere regels omtrent online gokken
Sportsponsoring door (online) kansspelbedrijven; je kan er sinds de opening van de online kansspelmarkt (najaar 2021) niet meer omheen. Dit gaat echter veranderen, want de Nederlandse overheid legt dit soort samenwerkingen steeds meer aan banden. Het leidde uiteindelijk zelfs tot reclameverbod, dat op 1 januari 2025 volledig van kracht moet zijn.
De wet Kansspelen op Afstand (KoA) werd op 1 oktober 2021 ingevoerd en het leverde direct een stortvloed aan reclames op. De bedrijven, onder meer goksites voor voetbal, die direct een licentie hadden verkregen, wilden natuurlijk een zo groot mogelijk marktaandeel in handen krijgen en reserveerden daar flinke reclamebudgetten voor. Op TV en radio kwam de boodschap van de online gokbedrijven veelvuldig voorbij. En bij ook sportclubs en -evenementen hoopte deze bedrijven op zichtbaarheid; daar was een groot deel van de doelgroep immers goed en snel te bereiken.
Het leverde veel kritiek en zelfs Kamervragen op, waarna de overheid eigenlijk al snel ingreep. Allereerst werden rolmodellen verboden in reclames. Zo werd het TOTO en BetCity dus verboden om voetballers als Andy van der Meyde en Wesley Sneijder te laten opdraven in commercials. Minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming) ging echter nog een stap verder, want hij voerde ook een verbod in op ongerichte reclame. Deze wetswijziging ging van kracht op 1 juli 2023 en zorgde ervoor dat online kansspelaanbieders niet meer op radio- en tv-commercials zijn en je de uitingen bijvoorbeeld ook niet meer in bushokjes tegenkomt.
Waarom verbod op ongerichte reclame?
Allereerst is het goed om te weten wat er allemaal onder 'ongerichte reclame' valt. In feite is dat alle reclame waarbij niet precies zeker is wie de ontvanger van deze boodschap is. Het publiek van deze boodschap wordt niet gericht opgezocht en er is ook geen filter die bepaalde doelgroepen uitsluit. Voorbeeld: iedereen kan langs een bushokje lopen en een reclame van een online kansspelaanbieder zien. De regering wil voorkomen dat kwetsbare doelgroepen, zoals minderjarigen en mensen met een verslavingsachtergrond worden blootgesteld aan reclames voor online kansspelen en voerde daarom een verbod in.
Dat leverde een lastige situatie op, want (sport)sponsoring valt ook onder ongerichte reclame. Een reclamebord in een stadion of een shirt van een Eredivisieclub zijn immers ook zichtbaar voor nagenoeg iedereen. Als dit verboden zou worden, zouden veel van de -vaak meerjarige- sponsorcontracten ineens niet meer uitvoerbaar zijn. Clubs en evenementen rekenden echter wel op deze inkomsten, en dus werd voor sponsoring een uitzondering gemaakt. Tot 1 januari 2025 zul je dus nog online kansspelaanbieders als sponsor zien op shirts, in stadions, voor radio- en tv-programma's en ook podcasts. Dit geeft de clubs de tijd om alternatieven voor deze inkomsten te zoeken.
Zo is het dus mogelijk dat je nog altijd Kansino.nl op het shirt van AZ ziet, Unibet als sponsor van de Eredivisie op ESPN zichtbaar is en dat het onderkomen van ADO Den Haag nog steeds het Bingoal Stadion wordt genoemd. In 2025 is dat echter verleden tijd en moeten clubs dus aan de slag om alternatieven te zoeken voor deze inkomsten. Hieronder volgt een overzicht van de sponsoren die straks niet meer actief zijn bij Eredivisieclubs.
- Ajax - Unibet
- Almere City - One Casino
- AZ - Kansino en Unibet
- Excelsior - 711
- FC Twente - TOTO
- FC Utrecht - TOTO
- FC Volendam - BetCity
- Feyenoord - TOTO
- Fortuna Sittard - BetCity
- Go Ahead Eagles - Betnation en GGPoker
- Heracles Almelo - Unibet
- NEC - Unibet
- PEC Zwolle - Circus.nl
- PSV - TOTO
- RKC Waalwijk - TOTO
- sc Heerenveen -TOTO
- Sparta Rotterdam - TOTO
- Vitesse - BetCity