Rasenballsport Leipzig

RB Leipzig is een jonge en dynamische club die staat voor inspireren en activeren. Ondanks dat de club nog maar bestaat sinds 2009 speelt de club al sinds 2016 in de Bundesliga. De slogan van RB Leipzig is dan ook: “You can do anything!”

Wetenswaardigheden van de hemelbestormers uit Leipzig

  • ⚽ De club wil in eerste instantie Red Bull Leipzig heten naar de naam van de hoofdsponsor. De Duitse wetgeving verbiedt echter dat er een bedrijfsnaam in een clubnaam genoemd wordt. Daarom kiest men voor Rasenball (RB) Leipzig.
  • ⚽ In 2009 speelt RB Leipzig in de vijfde klasse van het Duitse voetbal. In 2020 (slechts elf jaar later) staat de club in de halve finale van de Champions League.
  • ⚽ RB Leipzig behoort samen met Red Bull Salzburg, The New York Redbulls, Red Bull Brasil en Red Bull Ghana tot de voetbalfamilie van het energiedrankjes concern.
  • ⚽ Tijdens de Europese migrantencrisis ondersteunt RB Leipzig de vluchtelingen. De club schenkt de stad Leipzig 50.000 euro voor vluchtelingenhulp.
  • ⚽ In maart 2020 schenkt RB Leipzig samen met Bayern München, Bayer Leverkusen en Borussia Dortmund een totaalbedrag van twintig miljoen euro aan teams die het financieel moeilijk hebben door de Corona- pandemie.

De clubgeschiedenis van RB Leipzig

Het Red Bull- concern wil graag een voetbalclub in Duitsland en neemt daarom de licentie over van de vijfde klasser SSV Markranstädt (een plaatsje dat grenst aan Leipzig). Men wil het voetbal in voormalig Oost- Duitsland weer op de kaart zetten. Ook hoopt men hierdoor de regio Leipzig een economische impuls te geven. Het streven is om binnen acht jaar naar de Bundesliga te promoveren.

In het eerste seizoen promoveert de club direct naar de Regional Liga (het vierde niveau). Daar blijft de club drie jaar in spelen tot er in 2013 promotie naar de Derde Bundesliga (het laagste profniveau) volgt. Direct het seizoen daarop volgt promotie naar de Tweede Bundesliga. Op 8 mei 2016 verzekert RB Leipzig zich van de tweede plaats en dus promotie naar de Bundesliga. De doelstelling binnen acht jaar naar de Bundesliga is ruimschoots gehaald.

Het eerste seizoen in de Bundesliga levert direct een tweede plaats en dus deelname aan de Champions League op. Op speeldag elf gaan ‘Die Roten Bullen” aan de leiding en voor het eerst sinds 1991 (Hansa Rostock) gaat er een club uit voormalig Oost- Duitsland aan kop in de Bundesliga. Met uitzondering van de zesde plek in 2018 weet RB Leipzig ieder jaar als derde of tweede te eindigen en dus Champions League deelname af te dwingen.

Van Zentralstadion naar Red Bull Arena

Middenin de Koude Oorlog, in 1956, verrijst in Leipzig één van de grootste stadions van Europa. Het Zentralstadion biedt plaats aan 100.000 toeschouwers en de vaste bespeler is VfB Leipzig (later Lokomotive Leipzig). Na de val van De Muur raakt het stadion in ongebruik, waarna het in 2004 volledig gerenoveerd wordt. Het Zentralstadion is het enige stadion in voormalig Oost- Duitsland dat gebruikt wordt tijdens het WK 2006.

Als RB Leipzig in 2009 wordt opgericht laat het direct een oogje vallen op het Zentralstadion. Het speelt het eerste seizoen nog in Stadion Am Bad van Markenstädt, maar Red Bull koopt al vast de naam van het Zentralstadion. Zo speelt RB Leipzig vanaf juli 2010 in de Red Bull Arena. Het stadion wordt ingeluid met een oefenwedstrijd tegen Schalke 04.

Het stadion wordt door RB Leipzig in 2015 heringericht. Zo komt er een uitbreiding van de VIP- ruimte, plaatsen voor rolstoelen en een persruimte. De capaciteit wordt van ruim 44.000 mensen teruggebracht naar 42.959. Op vier oktober 2015 speelt RB Leipzig zijn honderdste wedstrijd in de Red Bull Arena (tegen 1.FC Nürnberg).

Van Oberliga naar Bundesliga

RB Leipzig gaat in 2009- 2010 in de Oberliga direct goed van start. De club wordt kampioen met 22 punten voorsprong op de nummer twee Budissa Bautzen. In 2013 wint RB Leipzig de Regional Liga. Daarop volgen er play-off- wedstrijden tegen Sportfreunde Lotte. De thuiswedstrijd wordt met 2-0 gewonnen en de uitwedstrijd met 2-2 gelijkgespeeld. Promotie naar de Derde Bundesliga is een feit.

Het eerste seizoen in de Regionalliga wordt RB Leipzig op doelsaldo tweede achter FC Heidenheim en is er promotie naar de Tweede Bundesliga. In het seizoen 2015- 2016 is daar de vurig gewenste promotie naar de Bundesliga. De tweede plek achter kampioen SC Freiburg volstaat hiervoor. In de Bundesliga wordt tot nu toe twee keer een tweede plek gehaald, in 2017 en 2021.

Als RB Leipzig nog op het amateurniveau speelt, doet de club mee aan de Sachsen Pokal. Dit is een bekercompetitie voor clubs uit de deelstaat Saksen. Zowel in 2011 als in 2013 weten ‘Die Roten Bullen’ deze prijs te pakken. In de DFB Pokal haalt de ploeg twee keer de finale. In 2019 is er een 3-0 verlies tegen Bayern München en in 2021 verliest de ploeg met 4-1 van Borussia Dortmund.

RB Leipzig op weg naar Europees succes

In het seizoen 2017- 2018 doet RB Leipzig op grond van de tweede plaats in de competitie mee aan de Champions League. De club weet tot de kwartfinale te komen, waarna er uitschakeling volgt tegen Olympique Marseille. Ook in de seizoenen 2019-2020 en 2020- 2021 speelt RB Leipzig in de Champions League. In 2020 reikt de club maar liefst tot de halve finale, waarin het uitgeschakeld wordt door Paris Saint-Germain.

Het seizoen 2018- 2019 komt RB Leipzig uit in de Europa League. De drie voorrondes worden alle drie gewonnen, waarna het teams instroomt in de groepsfase. Hier treft het een andere ploeg van het Red Bull- concern, namelijk Red Bull Salzburg. Een commissie van de UEFA onderzoekt eerst of er geen belangenverstrengeling is tussen beide clubs, maar uiteindelijk mogen ze beide spelen. RB Leipzig eindigt als derde in de groep en is daarmee uitgeschakeld.

Timo Werner het kanon van RB Leipzig

Na de promotie naar de Bundesliga in 2016 neemt RB Leipzig Timo Werner voor zes miljoen euro over van VfB Stuttgart. Hij krijgt direct een basisplaats en maakt dit seizoen 21 doelpunten in 31 wedstrijden en eindigt als vierde op de topscorerslijst. Een seizoen later maakt hij zijn eerste doelpunt in de Champions League tegen FC Porto. Zijn eerste hattrick maakt Werner in 2019. Hij scoort alle doelpunten in de met 3-1 gewonnen wedstrijd tegen Borussia Mönchengladbach.

Het seizoen 2019/ 2020 is het beste van Werner als hij in de competitie op 28 goals eindigt. Hiermee is hij vice- topscorer van de Bundesliga achter Robert Lewandowski van Bayern München. Hij passeert tevens oud- speler Daniel Frahn (93 doelpunten) op de lijst van doelpuntenmakers van RB Leipzig. Aan het eind van dit seizoen tekent Timo Werner een contract bij Chelsea. Met 95 doelpunten in 159 optredens is hij voorlopig de topscorer aller tijden van RB Leipzig.

Niet iedereen is dol op RB Leipzig

Als RB Leipzig zich in 2009 introduceert in het Duitse voetbal, zijn niet alle clubs uit Leipzig daar zo blij mee. Vooral supporters van Lokomotive Leipzig en Sachsen Leipzig zijn fel tegen de komst van RB Leipzig. Ze vrezen verregaande commercialisering en daardoor een achteruitgang van het voetbal in de regio. Het veld van RB Leipzig wordt zelfs vernield en reclameborden van Red Bull bespoten met graffiti.

Ook wil de organisator van de Bundesliga, de DFL, geen licentie aan RB Leipzig geven, omdat de club niet zou voldoen aan de 51 procent- regel. Dit betekent dat 51 procent van de aandelen in bezit van de club (lees: leden) moet blijven om bedrijfsovernames te voorkomen. Waar je bij andere voetbalclubs in Duitsland altijd lid kan worden, heeft RB Leipzig slechts negen leden (het minimaal vereiste aantal), die allen medewerkers van Red Bull zijn.

Toch kan de DFL hier weinig aan doen, aangezien RB Leipzig (na aanpassing) wel aan de eisen voldoet. Supporters van clubs uit de Tweede Bundesliga beginnen zelfs een campagne: “Nein, zu RB”. De spelersbus van RB Leipzig wordt meerdere keren belaagd door ‘supporters’ van de tegenpartij. Sommige oefenwedstrijden moeten zelfs worden afgelast, omdat de veiligheid van de spelers niet gegarandeerd kan worden.

De opkomst in de Red Bull Arena

Aanvankelijk wil het nog niet zo lukken met supportersopkomst van de wedstrijden van RB Leipzig. Op zich is dat logisch, omdat de club helemaal nieuw is en nog een supportersschare moet verwerven. Het eerste jaar in de Red Bull Arena komen er gemiddeld 4.206 mensen kijken. De aantallen lopen echter gestaag op. Het seizoensrecord is in 2018- 2019 met een gemiddelde van 39.397. Dit betekent een bezettingsgraad van 92 procent wat zeer acceptabel te noemen is voor een relatief nieuwe club.

De Red Bull Arena is ovaal van vorm, bestaat uit twee ringen en heeft alleen maar zitplaatsen. Het stadion is verdeeld in sectoren. De sectoren B en D bevinden zich achter beide doelen en zijn bestemd voor de ‘die hard’ fans. Vervolgens zijn er de sectoren A en C die beide lange zijden beslaan. Hier heb je de skyboxen en plaatsen voor genodigden, maar ook de tribunes voor gezinnen. In een hoekje van het stadion op de tweede ring vind je de “Gästesektor” voor de supporters van de uitspelende ploeg.

Het hele seizoen naar RB Leipzig

Wat betreft de seizoenkaarten heeft RB Leipzig de stadionplekken verdeeld in zes verschillende prijscategorieën. De prijzen lopen uiteen van 180 tot 740 euro. De goedkoopste plekken zijn die achter beide doelen en daarna volgen de plekken op de tweede ring. De andere prijscategorieën vind je aan beide lange zijdes. RB Leipzig werkt met allerlei kortingen op seizoenkaarten. Deze gelden voor: kinderen onder 14 jaar, studenten, pensioengerechtigden en mensen met een beperking. 

Ben je lid van een officiële fanclub van RB Leipzig dan krijg je ook korting op een seizoenkaart. Een seizoenkaart is geldig voor alle zeventien thuiswedstrijden in de Bundesliga. Daarbij krijg je voorrang bij het kopen van kaartjes voor Europese wedstrijden en eventuele thuiswedstrijden van de DFB- Pokal. Extra voordeel die een seizoenkaart geeft, is dat je op wedstrijddagen gratis mag reizen met het openbaar vervoer in Leipzig. 

De fanclubs van RB Leipzig

Aangezien niet iedereen in Leipzig en omgeving staat te juichen als RB Leipzig zijn intrede in het Duitse voetbal maakt, zou je misschien verwachten dat de club weinig supporters heeft. Maar in de loop der jaren hebben veel Leipzigers de club toch in hun hart gesloten. Je ziet bij RB Leipzig immers altijd topwedstrijden in de Bundesliga en vrijwel ieder jaar Champions Leaguevoetbal. Er zijn niet zo heel veel clubs die dat kunnen zeggen. 

Inmiddels telt de club 62 officieel geregistreerde fanclubs (bron: officiële website RB Leipzig). De L.E. Bulls is opgericht in 2009 en is daarmee de oudste fanclub. De fanclub “Bulls Club” (ook van 2009) beweert zelf de grootste fanclub te zijn met meer dan 2.000 leden. Fanclubleden krijgen korting op toegangs- en seizoenkaarten en mogen hun eigen fan- artikelen verkopen. Ieder kwartaal vindt er een fanclub- treffen plaats met spelers en vertegenwoordigers van RB Leipzig.